athena, Howest en Ugent

Samen naar het hoger onderwijs

Donderdagavond 9 november daagden bijna 200 ouders en leerlingen van campussen Pottelberg, Heule en Drie Hofsteden op in het kader van Onderwijsloopbaanbegeleiding. Doel van de avond was iedereen wegwijs maken in de wereld van het hoger onderwijs: de structuur, leerkrediet, het maken van een passende studiekeuze… Alles kwam aan bod. Dankzij de intensieve samenwerking met Howest en UGent kunnen we onze leerlingen optimaal voorbereiden in dit keuzeproces. Laat de SID-beurs maar komen!

Inclusieve technologie in de klas

Iedereen moet mee op de digitale sneltrein. Ook de leerlingen uit het buitengewoon onderwijs. Het V-Lab van maatwerkbedrijf 't Veer uit Wervik installeerde een digitaal werkinstructiesysteem in athena campus Ter Bruyninge. Juf Daphne gaat er mee aan de slag in haar verpakkingsatelier. Zo verkleinen we de drempel tot werk en stages.

't Veer: "De voorbije jaren is de aanwezigheid van inclusieve technologie op de werkvloer binnen 't Veer sterk toegenomen. Vaak is het pas tijdens hun stage dat leerlingen voor het eerst hiermee in contact komen. We willen de drempels tot werk en tot het succesvol beëindigen van stages zoveel als mogelijk verkleinen. Zo schreven we met onze dienst een digitaal werkinstructiesysteem voor scholen. We stelden een handleiding op en gaven de leerkrachten de nodige instructies. Zo geraken leerlingen voortaan sneller vertrouwd met een toekomstige werkomgeving of stageplaats."

Volledig artikel 't Veer...

OV4 type 3 in groene omgeving

OV4 type 3 breidt uit in een groene omgeving op athena campus Ter Bruyninge. In opleidingsvorm 4 wordt het programma van het ‘gewone’ secundair onderwijs gegeven, maar dan met doelstellingen en ondersteuning aangepast aan de problematiek van de jongere.

Beschermd wonen

Op 28 januari 2019 vertrokken een aantal leerlingen OV1 en OV2 van athena campus Ter Bruyninge naar Ouddorp (Zeeland Nederland) voor enkele dagen begeleid wonen.

Vrijetijdsmarkt

Uit onderzoek bleek dat onze leerlingen meestal geen hobby hebben en/of het huis amper buiten komen tijdens de schoolvrije uren. We vinden dit heel spijtig en willen hen via een vrijetijdsmarkt motiveren en activeren om deel te nemen aan activiteiten buiten de schoolmuren. Er kwamen verschillende organisaties hun werking voorstellen. De leerlingen waren zeer enthousiast!

Beroependorp

De leerlingen van het observatiejaar Athena Campus Ter Bruyninge hebben het beroependorp in het Fatimaklooster te Heule bezocht. Zij hebben kennis gemaakt met verschillende beroepen. Het was een boeiende en leerrijke uitstap!

GO!2Ste(a)m

De leerlingen van Athena Ter Bruyninge hebben deelgenomen aan GO!2Ste(a)m. Pascal Cooman, directeur van basisschool Bellevue, heeft dit op een zeer enthousiaste manier overgebracht aan de leerlingen. De leerlingen van het observatiejaar waren zeer geboeid door de LiitleBits, zij vonden het zeer leerrijk! Het was een innovatieve manier van lesgeven dat onze leerlingen sterk motiveert. In de toekomst zullen we de LittleBits huren om de praktijklessen aantrekkelijker te maken.

Ter Bruyninge op survival

Onze leerlingen van Campus Ter Bruyninge OV3 beleefden spannende tijden op survival met veel avontuurlijke activiteiten! Veel leerlingen bloeiden open en kregen de kans elkaar beter te leren kennen. Een geslaagde survival !

Bezoek Budalab

De leerlingen van Athena Campus Ter Bruyninge hebben deelgenomen aan een workshop in het Budalab. De jongeren ontdekten hoe boeiend het kan zijn om te werken met gerecycleerd materiaal. Door deel te nemen aan de workshops groeien de leerlingen in hun creativiteit. Ze komen in aanraking met innovatieve materialen, grondstoffen en machines.

De leerlingen vonden het zeer leerrijk!

Wat na het MPI?

Campus Ter Bruyninge bracht een geslaagde infoavond in het MPI Sterrebos. Het doel was toekomstige ouders en leerlingen te informeren over een toekomstig traject: ‘wat na het MPI?’

Nieuwbouw Campus Ter Bruyninge

Campus Ter Bruyninge neemt in september intrek in nieuwbouw

Zaterdag was er de plechtige opening van de nieuwbouw van campus Ter Bruyninge. De opening werd verzorgd door optredens van muzikaal talent uit de eigen school. Leerlingen worden er voorbereid op (her)integratie in het gewone onderwijs of op hun leven in een dagcentrum, beschutte werkplaats of gewone tewerkstelling.

Nieuwbouw campus Ter Bruyninge

Zaterdag was er de plechtige opening van de nieuwbouw van campus Ter Bruyninge. De opening werd verzorgd door optredens van muzikaal talent uit de eigen school. Leerlingen worden er voorbereid op (her)integratie in het gewone onderwijs of op hun leven in een dagcentrum, beschutte werkplaats of gewone tewerkstelling.

Het Dolfijntje zorgt voor lekker eten

Zin om 's middags lekker te eten aan een klein prijsje?

Kom dan naar ‘HET DOLFIJNTJE’ (het didactische restaurant van onze school) en geniet er van een volledige dagverse maaltijd met soep of voorgerecht en dessert.

De maaltijden worden bereid door de leerlingen grootkeukenmedewerker onder de deskundige leiding van juf Annelies en juf Veronique. De maaltijden worden dagvers klaargemaakt. Zorg dat je er bij bent!

Reserveren kan via 0498/97.64.33.